Reclame | Markting | Communicatie

Bakkie doen? 0318 – 74 34 26

Inspiratie voor goede contentvoor je blog, vlog of social media

Soms heb je van die momenten dat je even geen inspiratie hebt voor een goede social media post. Of je bent op zoek naar een tip voor een goede blog of vlog.

Het is belangrijk om regelmatig waardevolle content te delen met je volgers. We geven hier 16 tips voor goede content. 

16 BLOG content tips

voor als je even niet meer weet waar je over kunt schrijven.

1. Een nieuwe medewerker

Een nieuwe medewerker kun je voorstellen aan je volgers. Laat hem/haar vertellen welke fantastische mensen jouw bedrijf laten draaien. Waarom werk je hier? Wat doe je en waar word je blij van?

Mensen lezen graag over andere mensen. Dus neem even de tijd voor een kennismaking met een nieuwe medewerker.

2. Nieuwe spullen

Als je nieuwe spullen hebt om je werk mee te doen, deel dat dan met je volgers.

Als kapper kan het een nieuwe stijltang zijn, als developer een nieuwe tablet en als hovenier een elektrische maaimachine bijvoorbeeld.

Laat zien dat je actueel bent op jouw vakgebied. En dat je gebruik maakt van de beste materialen. Dat wekt vertrouwen!

3. Lokale activiteit

Om bezoekers naar je website te trekken en de mensen om je heen te informeren is het goed om lokale evenementen/activiteiten te delen met je volgers. Het betrekt de mensen in je omgeving actief bij het leven om je heen. En het vergroot de zichtbaarheid van jouw merk als mensen op zoek zijn naar wat er in de buurt te doen is. Een activiteitenkalender op je site moet je uiteraard wel actueel houden. Werk ook samen met andere ondernemers om acties, evenementen en kortingen van elkaar te delen.

4. Veelgemaakt fouten

Elke branche heeft misvattingen en veel gemaakte fouten die gewoon niet waar zijn. Maak een lijstje van veronderstellingen die niet kloppen en leg uit waarom ze niet kloppen. 

Dit is content die het erg goed doet. Antwoord op vragen geven werkt voor iedereen en het zet jou op de kaart als autoriteit op jouw vakgebied.

5. Andere blogs op jouw vakgebied

Maak een lijstje van de beste blogs in jouw vakgebied. Het is een snelle en makkelijke manier om jouw branche als geheel te promoten. En het levert je misschien wel samenwerkingen of andere kansen op. 

6. tevreden klanten

Je kunt natuurlijk zeggen dat je veel tevreden klanten of opdrachtgevers hebt, maar waarom laat je ze dat niet zelf vertellen?

Interview ze of laat ze en stukje tekst met een foto aanleveren om te delen op je site of sociale media kanalen. Dat laat niet alleen zien dat je tevreden klanten hebt, maar het vertelt toekomstige klanten ook iets over het soort klanten die door jou geholpen kunnen worden.

7. bekende personen

Iedereen houdt van bekende Nederlanders. Maar ook lokaal heb je zo je beroemdheden. 

Als een bekend persoon een product of dienst gebruikt die jij ook levert, kun je daar natuurlijk op proberen in te springen. En als een bekend persoon bij jou iets koopt, dan kun je kijken of je een deal kunt maken met die persoon. Als hij of zij veel volgers heeft op sociale media bereik je die dan ook met jouw product of boodschap. Zet influencers zo authentiek mogelijk in.

8. tijden veranderen

Elk vakgebied heeft een ontwikkeling doorgemaakt. Jouw bedrijf heeft zich ook ontwikkelt. Vertel iets over je achtergrond. Hoe werkte je een jaar geleden en hoe gaat dat nu? Maak gebruik van de TBT (throwback thursday). Vertel je volgers iets over hoe jouw vak zich verder en verder doorontwikkelt en hoe ze daar van kunnen profiteren.

Terugblikken moet je sowieso doen bij grote jubilea als 5, 10, 12,5 en 25 jaar bestaan. Maar op kleine schaal terugblikken naar dezelfde periode een jaar geleden of oude foto’s van je ouders of grootouders aan het werk, spreken tot de verbeelding.

9. Hoe kan het beter?

Als je denkt dat er problemen zijn in jouw vakgebied waar jij, je collega’s of je volgers tegenaan (gaan) lopen, dan kun je daar natuurlijk iets over schrijven. 

Een bericht over hoe iets beter kan, blijft niet hangen in wat er niet goed gaat, maar geeft antwoord op een vraag hoe iets beter kan.

Hoe snoei je een olfijboom goed? Of wat is het juiste product voor gepermanent haar?

10. Wat doe je goed?

Als je betrokken bent met je bedrijf bij een (lokaal) goed doel, schrijf daar dan over. Niet om je op de borst te kloppen, maar om te vertellen waarom je dit doet en waarom het goed zou zijn dat anderen je voorbeeld volgen.

Laat ook foto’s of videos zien van wat jouw inzet voor verschil maakt voor anderen. Het is goede publiciteit voor je bedrijf, maar vooral zinvol en nuttig voor de samenleving. Het laat zien waar het voor jou echt om draait in het leven.

11. Een probleem waar jij de oplossing voor hebt.

Je bent je bedrijf waarschijnlijk begonnen, omdat je iets doet of maakt wat een probleem oplost. Schrijf daar iets over. 

Vertel iets over probleem wat iedereen herkent en hoe jouw bedrijf dat probleem oplost. 

Dit kan zelfs stof genoeg zijn voor meer dan 1 blog of post.

Denk bijvoorbeeld aan de beste manier om groene aanslag te bestrijden. Of de beste oplossing voor het besparen van energie. 

Het kunnen ook een soort van grootmoeders tips zijn. Dagelijkse probleempjes waar jij een zelfbedacht oplossing voor hebt. Weet jij iets om muggen buiten de deur te houden?

12. Iets unieks speciaal voor jou

Is er een gereedschap, hulpmiddel of programma/app die alleen in jouw branche gebruikt wordt? Is er een speciale intstructie of training nodig om dat te gebruiken?

Vertel je volgers iets unieks van jouw vak, waar ze het bestaan nog niet van kenden.

Bijvoorbeeld dat speciale stukje gereedschap van de bouwvakker waarmee hij makkelijk 12 stenen in 1x mee de steiger op kan nemen.

Deel eerst een keer het gereedschap met de vraag waar men denk dat dit voor is of wat je ermee kunt. En deel een aantal dagen later de uitslag met een stuk uitleg.

13. Een dag uit het leven van…

Misschien zijn de dagen voor jou wel allemaal hetzelfde, maar je volgers vinden het superleuk om een keer een dag met je mee op stap te gaan.

Deel een dag lang minstens 4x per dag een foto van waar je mee bezig bent. Er zijn hele reality-tv shows gemaakt om mensen een dag te volgen. Blijkbaar vinden we het leuk om het leven van een ander te volgen. Je mag daar ook best de scherpe of minder leuke kant laten zien. 

14. Hoe kun jij mijn werk doen?

Er zullen vast volgers zijn die graag zouden doen wat jij doet. Vertel ze dan wat er nodig is om jouw werk te kunnen doen. Welke opleiding heb je nodig? Welke vaardigheden moet je hebben of nog leren? 

En kun je gewoon ergens solliciteren of verloopt het altijd via een werving- en selectiebureau? Vertel je volgers wat er nodig is om jouw werk te doen.

Of nog beter: nodig je volgers uit om letterlijk een dagje met je mee te lopen en daar op jouw social media verslag van te doen. Dat kan natuurlijk ook een stagiaire zijn die een bepaalde periode de ins en outs van jouw bedrijf laat zien.

15. Veelgestelde vragen

Een pagina met veelgestelde vragen op je site voorkomt heel veel vragen per telefoon of mail. 

Dus krijg jij vaak dezelfde vragen? Dan is dat een titel voor een blog en een social media post. Het helpt om bezoekers naar jouw site te trekken die op zoek zijn naar het antwoord op hun vragen. En jij geeft ze dat antwoord.

16. Feiten en cijfers

Iedereen wordt aangetrokken door feiten en cijfers. Vooral als deze grappig zijn. Jij bent waarschijnlijk hier terecht gekomen, omdat je op zoek was naar 16 handige tips.

Deel statistieken over het aantal volgers op Instagram, het aantal bezoekers op je site in de afgelopen maanden of het aantal kopjes koffie die je deze week hebt geschonken. Cijfers vertellen iets over je bedrijf.

Een goede strategie achter deze losse tips? Maak er een goede mix van en bedenk altijd vooraf wat je ermee wil bereiken. Gaat het direct om verkopen, of om het vergroten van je naamsbekendheid? Het is in ieder geval zo dat je bezig bent met interactie met je (toekomstige) klanten/opdrachtgevers. En dat doe je zo natuurlijk mogelijk en zo persoonlijk mogelijk. U schept afstand, je komt dichterbij. En laat altijd duidelijk zijn dat jij de afzender bent als mens en niet als organisatie. Dan heb je ook direct een concreet persoon met wie je verder kunt praten.

Dus als je verder wilt praten over content, social media, (online) marketing of vormgeving. Neem dan contact op met Marco via marco@burnio.nl of bel (0318) 74 34 26. Een WhatsApp sturen naar dat nummer kan ook. Tot snel?!

BONUS

Er is ook bijna elke dag wel een dag van…

Via onderstaande inhaakkalender kun je daar inspiratie voor opdoen.

Instagram feiten 2021

  • 95 miljoen berichten per dag geplaatst
  • 500 miljoen mensen delen Insta stories dagelijks
  • Gemiddeld gebruik per dag: 53 minuten
  • Meer dan 25 miljoen bedrijven actief op Instagram
  • Grootste groep gemiddeld 18-34 jaar oud

14x meer betrokkenheid op Instagram dan op Facebook.

27x meer betrokkenheid op Instagram dan op Facebook.

Reels zijn niet alleen zichtbaar voor je volgers, maar voor iedereen op Instagram. Onmisbaar voor het bereiken van nieuwe klanten.

Instagram posts met een locatie-tag krijgen 79% meer betrokkenheid.

Instagram infographic

Pin It on Pinterest