Artègo • Social media seminars
Inspiratie en trainingbijeenkomsten
In de bijeenkomsten zijn een aantal onderwerpen de revue gepasseerd.
De behandelde onderwerpen zijn hier terug te vinden. Ook handige linkjes en tips zijn hier terug te vinden.
Opdrachten
Opdracht 1: Google Mijn Bedrijf
Leg je Google Mijn bedrijf pagina vast als je dat nog niet hebt gedaan.
1. Je hebt hiervoor een Gmail account nodig. Gmail account aanmaken
2. Ga naar Google Mijn Bedrijf en zoek je bedrijf op. Volg de stappen die Google aangeeft.
3. Plaats eens wat nieuwe foto’s op je profiel.
4. Kijk of je openingstijden voor de komende feestdagen kloppen. En pas aan waar nodig.
5. Kijk of je benaming klopt. Zit het woord kapsalon goed in je naam?
6. Nodig anderen uit om reviews te plaatsen met je speciale link uit je account. (Hoe doe je dat?)
Je kunt hiervoor ook een QR code maken die mensen bij je kassa of ingang kunnen scannen. QR code generator >
Opdracht 2: Persoonlijk LinkedIn profiel aanmaken
Bedenk n.a.v. de afgelopen bijeenkomst of je een persoonlijk LinkedIn profiel aan wil maken of niet. Het is handig om in ieder geval een profiel aan te maken, zodat je de volgende sessie mee kunt doen met het aanmaken van je LinkedIn bedrijfsprofiel.
Een LinkedIn account aanmaken kan via https://nl.linkedin.com/.
Een zakelijk account kun je aanmaken, nadat je een persoonlijk profiel hebt gemaakt via https://www.linkedin.com/company/setup/new/
Opdracht 3: Meer interactie en volgers op Instagram
Kwaliteit is het belangrijkste om een goed bereik op Instagram te behalen met veel volgers.
Maak voor jezelf een schermafdruk van het aantal volgers op dit moment en doe dat een dag voor de volgende bijeenkomst nog een keer. (Opschrijven hoeveel volgers je hebt kan natuurlijk ook.)
Bronnen
Meer volgers:
- Content van goede kwaliteit, regelmatig posten. (Inspiratie voor 16 content onderwerpen)
- Persoonlijk berichten. Zelf zichtbaar zijn.
- Volg lokale ondernemers en belangrijke mensen in je doelgroep zelf ook. En volg iedereen die interessant is en jou volgt ook terug.
- Betaalde promotie inzetten om nieuwe volgers te bereiken eventueel.
- Insta stories maken met vragen (vraagstickers), polls, quiz, etc…
- Antwoord geven op vragen of vragen eerst aan je volgers stellen om later die week het antwoord te geven.
- Like en win acties opzetten. (Denk aan de juridische kant van deel en win acties > meer informatie op deze site)
- Instagram reels gebruiken / Instagram TV gebruiken. (Video over Instagram Reels)
- Artego product van de maand delen. Summer Beauty regelmatig delen in je eigen verhaal met papieren vliegtuig icoontje. (Tik in het verhaal bij het plaatsen 1x op het bericht. Dan verschijnt de tekst er ook gedeeltelijk bij.)
- Vraag (lokale) influencers om eens iets van je te delen, neem samen een video op of een Reel. Dit werkt al voor jouw volgers met meer dan 500/1000 volgers.
- Benoem in je gesprek, bij de kassa, bij je voordeur, op je site en in je mailhandtekening dat mensen je kunnen volgen voor inspiratie en tips op je Instagram kanaal. Maak hier eventueel ook weer een QR code voor. (zie link bij stap 6 van opdracht 1).
- En voeg altijd de locatie toe bij je post of verhaal. Berichten met locatie bereiken 78% meer. En gebruik je plaatsnaam en je eigen naam ook als hashtag!
Marketingmateriaal van Artego nodig of vragen? Mail Beau!
Speciale tekens in je posts? Dat kan via Unicode Text Converter of 1 van de vele andere tools online.
Eerdere opdrachteN:
Verschillende soorten posts uitproberen
Plaats de komende weken minimaal van elk soort 1 bericht en kijk welke berichten het in jouw doelgroep het beste doen.
- Een bericht met een persoonlijke boodschap. (Video of foto met een quote met een positieve insteek).
- Productpromotie.- een Artego product onder de aandacht brengen, met de mogelijkheid om te verwijzen naar je site waar men in de shop kan bestellen.
- Instructie/uitlegvideo – een video waarin je een bepaalde techniek of een bepaald product uitlegt. Kan eventueel ook een foto/serie foto’s zijn met de uitleg in de tekst.
- Positief gevoel delen > Leuke winter foto of laten zien waar jij of je team op dit moment mee bezig zijn.
- 1 item uit de inhaakkalender – Valentijnsdag bijvoorbeeld
Moment van posten? Wissel en probeer eens. Woensdagavond, vrijdag, zondag lijken goede momenten, maar kan per regio en per doelgroep verschillen. (Meer informatie over de beste tijden om te posten >)
Plaats de berichten bij voorkeur op Instagram en/of Facebook. Je kunt een post natuurlijk ook delen in je verhaal op Instagram of Facebook!
En probeer klanten de komende tijd eens actief op te roepen om je op Instagram en Facebook te volgen.
Social media afmetingen 2021 – in Canva kun je die al standaard kiezen.
https://allesovermarketing.nl/blog/social-media-afmetingen-2021/
Deelnemers bijeenkomstEN
Materialen / handige linkjes
PICCOLAGE
App voor het combineren van foto’s tot 1 afbeelding/collage voor op je telefoon of tablet.
Boekentips en instructievideos
Boeken
Contentmarketing in 60 minuten
Instagram stories uitleg:
https://www.youtube.com/watch?v=1wO0MMAzt8E
Uitgebreide Canva instructie om eventueel terug te kijken
https://www.youtube.com/watch?v=VOsJ7TaqiDw
TikTok uitleg – om video te bewerken
Let op: video met Tiktok logo werken niet meer goed in Facebook en Instagram.